The Role of Work Ethics in Moderating the Effect of Islamic Business Ethics on the Income of Traders Around Religious Tourism

Ahmad Mifdlol Muthohar, Ari Setiawan, Jamaluddin Junaedi

Abstract


This study aims to identify and analyze the factors that influence the income of traders with the work ethic as a moderating variable, a case study on religious tourism on the island of Java. Traders in the area of the Great Mosque of Demak were given questionnaires as part of the data collection process, the tomb of Sunan Kalijaga and the tomb of Raden Santri. The samples in this study were 40 respondents with a purposive sampling technique. The data were processed using the SPSS analysis tool version 16. The results showed that first, communication style, skills, length of business and business location, each partially, had no significant positive effect on trader income. Second, The income of traders is affected positively and significantly to some extent by business ethics.. Third, the work ethic variable is incapable to moderate the effect of communication style, skill, business length and business location partially on traders’ income. Fourth, the work ethic variable is able to moderate or strengthen the effect of Islamic business ethics on traders’ income.


Keywords


Islamic business ethics; work ethic; communication style; traders’ income

Full Text:

PDF

References


A, L. (2011). Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Kencana.

Anindya, D. A. (2017). Etika Bisnis Islam Terhadap Keuntungan Usaha Pada Wirausaha Di Desa Delituakecamatan Delitua. Jurnal At-Tawassuth, II(2), 389 – 412.

Azizah, S. N. (2013). Pengaruh Motivasi Usaha Dan Kemampuan Usaha Dalam Meningkatkan Keberhasilan Usaha Pada Usaha Mikro Pedagang Sate Di Desa Candiwulan Kecamatan Adimulyo Kebumen. Jurnal Fokus Bisnis, 12(1).

Burus, E. E., & Nuriani. (2016). Implementasi Etika Bisnis Islam (Studi Pada Rumah Makan Wong Solo Medan). Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 2(2).

Diatmika, N. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Petani Anggrek Di Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana., 5(10).

Djakfar, M. (2012). Etika Bisnis: Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi. Penebar Plus.

Fadlan. (2010). Konsep Pembangunan Ekonomi Berbasis Islam. Jurnal Al-Ahkam, V(2).

Faddilah, Reka. (2018). Etos Kerja Dan Kontribusi Ibu Rumah Tangga Pemulung Terhadap Ekonomi Keluarga (Studi Di TPA Muara Fajar Pekanbaru). JOM FISIP, 5(1).

Gemiharto, I., Zein, D., & Karimah, K. El. (2016). Evaluasi Model Komunikasi Pemasaran Koperasi Dalam Upaya Penguatan Kelembagaan Ekonomi Masyarakat Studi Kasus Pengembangan Model Komunikasi Pemasaran Koperasi Petani Cabai di Kabupaten Garut Provinsi Jawa Barat. JURNAL MANAJEMEN KOMUNIKASI, 1(1).

Gustiana, C., & Irwanto. (2017). Pengaruh Biaya Produksi, Pengalaman, Dan Keterampilan Terhadap Pendapatan Usahatani Kakao (Theobroma cacao) Di Kecamatan Karang Baru Kabupaten Aceh Tamiang. AGRISAMUDRA, Jurnal Penelitian, 4(2).

Hartono, W. F., & Rotinsulu, J. J. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Komunikasi Dan Pembagian Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Prima Inti Citra Rasa Manado. Jurnal EMBA, 3(2), 908-916 ISSN 2303-1174.

Hasan, A. (2009). Manajemen Bisnis Syariah Kaya Di Dunia Terhormat Di Akhirat. Pustaka Pelajar.

Hulaimi, A., Shari, & Huzaini, M. (2017). Etika Bisnis Islam Dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Pedagang Sapi. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam)., 2(1).

Husaini, A. F. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Jurnal Visioner & Strategis, 6(2), 111-126 ISSN : 2338-2864.

Iksyaniyah, N., & Soesatyo, Y. (2015). Pengaruh Lokasi Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha Pedagang Kaki Lima Di Pasar Baru Krian Sidoarjo. UNESA Universitas Negeri Surabaya, 3(3).

IMP, R., & Maghfira, A. N. (2018). Pengaruh Modal, Jam Kerja Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Ikan Hias Mina Restu Purwokerto Utara. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Akuntansi (JEBA), 20(4).

Irawan, A., & Mulyadi, H. (2016). Pengaruh Keterampilan Wirausaha Terhadap Keberhasilan Usaha (Studi Kasus pada Distro Anggota Kreative Independent Clothing Kommunity di Kota Bandung). Journal of Business Management and Enterpreneurship Education, 1(1), 213–223.

Istikomayanti, Y., Bariska, H. F., & Susanti, R. A. D. (2018). Peningkatan Keterampilan Wirausaha Jajanan Kering Kelompok Ibu-Ibu Di Kelurahan Bunulrejo, Kecamatan Blimbing, Kota Malang. Seminar Nasional Sistem Informasi 2018.

Jubaedi, Sobari, A., & Gustiawati, S. (2018). Implementasi Etika Bisnis Islam (Studi Kasus Pada Mahasiswa Prodi Ekonomi Syariah Angkatan 2014 Fakultas Agama Islam Universitas Ibn Khaldun Bogor). MALIA: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), P-ISSN (Cetak) : 2477-8338 E-ISSN (Online) : 2548-.

Kasmir. (2011). Kewirausahaan. Rajawali Press.

.(2014). Analisis Laporan Keuangan (Edisi Pert). Raja Grafindo Persada.

Kosasih. (2019). Analisis Tentang Pengaruh Pelatihan Dan Keterampilan Terhadap Keberhasilan Usaha Mitra Binaan PT Karya Masyarakat Mandiri Dompet Dhuafa Republika. Jurnal Soshum Insentif, 2(1), ISSN 2655-268X | 2655-2698.

Mahmudah, A. A. (2016). Hubungan Gaya Komunikasi Pedagang Dan Keputusan Pembelian Konsumen Jilbab. Institut Pertanian Bogor.

Mahmudah, Henny. (2016). Analisis Etos Kerja Pemulung Dalam Meningkatkan Kualitas Hidup Di Kecamatan Tikung Lamongan. Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Akuntansi, I(3), ISSN 2502-3764.

Munzir, A. A. R. (2016). Hubungan Gaya Komunikasi Pedagang dan Keputusan Pemblian Konsumen Jilbab. Institut Pertanian Bogor (IPB).

Nasrudin et.al. 2011. Hubungan Etos Kerja, Motivasi Dan Sikap Inovatif Dengan Pendapatan Peternak Kerbau Di Kabupaten Manggarai Barat. Buletin Peternakan Vol. 35(1): 64-70, Februari 2011.

Putri, D. K. S., & Suryaningsih, S. A. (2019). Implementasi Etika Bisnis Islam Pada Reseller Anna Collection Di Pagesangan Surabaya. Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 10–16.

Putri, L. D. P., & Sariyathi, N. K. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional, Kerjasama Tim Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Karyawan Warung Mina Cabang Renon. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(6), 3398-3430 ISSN : 2302-8912.

Putri, N. M. D. M., & Jember, I. M. (2016). Pengaruh Modal Sendiri dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kabupaten Tabanan (Modal Pinjaman sebagai Variabel Intervening). JURNAL EKONOMI KUANTITATIF TERAPAN, 9(2), ISSN: 2301-8968.

Qodriana, L. (2007). Masjid Agung Demak Sebagai Tempat Wisata Keagamaan Di Kabupaten Demak. Universitas Negeri Semarang.

Rani. (2019). Pengaruh Modal dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang di Pasar Tradisional Pasar Minggu. Widya Cipta Jurnal Sekretariat Dan Manajemen., 3(1).

Ridlo, M. (2020). Pengaruh Konsistensi, Disiplin Kerja, Jujur, Bertanggung Jawab, Kreatif dan Orientasi Masa Depan terhadap Tingkat Pendapatan. (Study Case on Young Moslem Entrepreneur in IAIN Salatiga). Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 25(2), 1–17.

Rosiyana, L., Arifin, Z., & Sunarti. (2017). Implementasi Etika Bisnis Islam Guna Membangun Bisnis Yang Islami (Studi pada Waroeng Steak And Shake Cabang Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 53(1).

Sampurno, W. M. (2016). Penerapan Etika Bisnis Islam Dan Dampaknya Terhadap Kemajuan Bisnis Industri Rumah Tangga. Journal of Islamic Economics Lariba., 2(1), 13–18.

Setiaji, K., & Fatuniah, A. L. (2018). Pengaruh Modal, Lama Usaha dan Lokasi Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Pasca Relokasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi & Bisnis, 6(1), 1–14.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sukirno, S. (1994). Pengantar Ekonomi Makro. Raja Grafindo Persada.

.(2005). Mikro Ekonomi Teori Pengantar (edisi ketiga). Raja Grafindo Persada.

Sulastri, N. E., & Budisatria, I. G. S. (2011). Hubungan Etos Kerja, Motivasi Dan Sikap Inovatif Dengan Pendapatan Peternak Kerbau Di Kabupaten Manggarai Barat. Buletin Peternakan, 35(1), 64-70 ISSN 0126-4400.

Sutriani, Djaja, S., & Sukidin. (2014). Pengaruh Etos Kerja Terhadap Pendapatan Penjual Ikan Keliling Di Desa Jambewangi Kecamatan Sempu Kabupaten Banyuwangi Tahun 2014. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 1–10.

Swastha, B. (2008). Manajemen Pemasaran Modern (edisi 2). Penerbit Liberty Yogyakarta.

Tjiptono, F. (2002). Manajemen Jasa. ANDI Yogyakarta.

Wahyono, B. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Di Pasar Bantul Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 6(4).

Wulandari, A. A. R., & Darsana, I. B. (2017). Pengaruh Modal, Tenaga Kerja, Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pengrajin Industri Kerajinan Anyaman Di Desa Bona Kecamatan Blahbatuh Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 6(4).

Yazid. (2001). Pemasaran Jasa: Konsep Dan Implementasi (Edisi Pert). Ekonisia Fakultas Ekonomi.

YI, K. (2009). Komunikasi Bisnis. IPB Press.

Yuniarti, P. (2019). Analisis Faktor-Faktro Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Di Pasar Tradisional Cinere Depok. WIDYA CIPTA Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 3 (1).




DOI: https://doi.org/10.18326/infsl3.v16i2.217-240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


                                                                     

Creative Commons License

INFERENSI by http://inferensi.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INFERENSI IAIN SALATIGA p-ISSN: 1978-7332, e-ISSN:2502-1427

Indexed by: