Islamic Character Camp: Establishing Students Altruism Intelligence with Da’wa Communication

Yuliana Rakhmawati

Abstract


Altruism is one part of the Islamic teachings to hone people’s care of others. Altruism da’wa in Islam as a form of teachings or principles should be taught to people from an early age or childhood. Altruistic character building can be started from the primary education environment. The purpose of this research was to describe the urgency and function of establishing the altruism character in the Ulil Albab Integrated Islamic Elementary School (SDIT) through the Islamic Character Camp. This research was conducted using a qualitative approach. Meanwhile, a theoretical sampling obtained the SDIT’s principal and ICC’s person in chief for interviews. The results showed that SDIT Ulil Albab held da’wa communication by repackaging altruism messages and methods adjusted to the target, namely elementary school students. Strengthening the messages of altruism on an ongoing basis with alternative and contemporary media is necessary for future research.


Keywords


altruism; Islamic character camp; da’wa communication

Full Text:

PDF

References


Alawiyah, T. (2009). Korelasi Perbuatan Beramal Dengan Besarnya Nominal Umat Islam Indonesia . Zakat and Empowering Jurnal Pemikiran dan Gagasan – Vol II.

Alimuddin, N. (2014). Komunikasi Dakwah dalam Bimbingan Sosial Menumbuhkan Kemampuan Adaptasi Ma’du. Al Misbah Vol 10 No 2, 241-256.

Amaroh, S. (2014). Prinsip Keadilan Sosial Dan Altruisme Dalam Penerapan Sistem Perbankan Syariah. Economica Volume V/Edisi 2/Oktober, 87-106.

Ardianti, S. D. (2019). Respon Siswa dan Guru Terhadap Modul Ethno-Edutainment di sekolah IslamTerpadu. dukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam Vol. 14, No. 1, Februari, 1-24.

Ariani, A. (2012). Etika Komunikasi Dakwah menurut Al-Quran . Alhadharah Jurnal Ilmu Dakwah Vol. 11 No. 21, Januari – Juni , 7-16.

Arifin, A. (2011). Dakwah Kontemporer Sebuah Studi Komunikasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Bakti, A. F., & Meidasari, V. E. (2014). Trendsetter Komunikasi di Era Digital: Tantangan dan Peluang Pendidikan Komunikasi dan Penyiaran Islam. Jurnal Komunikasi Islam Volume 04, Nomor 01, Juni, 20-44.

Basit, A. (2013). Dakwah Cerdas di Era Modern. Jurnal Komunikasi Islam, 3(1), https://doi.org/10.15642/jki.2013.3.1.%p.

Beik, I. S. (2009). Analisis Peran Zakat dalam Mengurangi Kemiskinan : Studi Kasus Dompet Dhuafa Republika . Zakat & Empowering Jurnal Pemikiran dan Gagasan – Vol II .

Fajarwati, I. (2014). Konsep Montessori Tentang Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Pendidikan Agama Islam, Vol. XI, No. 1, Juni, 37-52.

Farida, Y. E. (2015). Humanisme Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Tarbawi Vol. 12. No. 1. Januari - Juni , 105-120.

Ghufron, A. (2010). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa Pada Kegiatan Pembelajaran. Cakrawala Pendidikan Mei Edisi Khusus Dies Natalis UNY, 13-24.

Ghufron, A., Budiningsih, C. A., & Hidayati. (2017). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Budaya Yogyakarta Di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, Juni No. 2, 310-319.

Ichsan. (2019). Pendidikan Nilai Kejujuran Berbasis Kelas di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Bantul Yogyakarta. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam Vol. 14, No. 1, Februari, 49-70.

Ilaihi, W. (2010). Komunikasi Dakwah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kartikawati, D., Radjagukguk, D. L., & Sriwartini, Y. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Melalui Komunikasi Pendidikan Di Sekolah Dasar Inklusi Di Yogyakarta Dan Surakarta. Widya Komunika Vol 8 No. 1 April, 59-75.

Kurniawan, M. I. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Ke Dalam Pembelajaran Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar . Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, Jilid 1, Nomor 1, April , 37- 45.

Latief, H. (2013). Filantropi Dan Pendidikan Islam Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Vol. XXVIII No. 1, 123-139.

Maghfiroh, E. (2016). Komunikasi Dakwah; Dakwah Interaktif Melalui Media Komunikasi. Dakwatuna: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam Volume 2, Nomor 1, Pebruari, 34-48.

Mahfud, M., & Kertamukti, R. (2016). Desain Komunikasi Dakwah Visual Animasi 2d Untuk Anak (Studi Deskriptif Kualitatif di SDN Monggang Pendowoharjo Sewon Bantul). Profetik Jurnal Komunikasi Vol.09/N0.02/Oktober, 45-64.

Maika, M. R. (2017). Model Ekonomi Berbagi“Mobile-Seco”(Platform Multi-Sided Markets) Sebagai Ekosistem Sosio-Ekonomi Islami . Isthisoduna Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 47-55 .

Miswaty. (2019). Perilaku Berbagi Ilmu Menurut Pandangan Islam Dan Manfaatnya Dalam Profesi Akuntansi . Jurnal Ekonomi dan Manajemen (JEM) Vol 13 No 1 , 29-38 .

Mowlana, H. (1996). Gloal Communication in Transition the End of Diversity? London: Sage Publication.

Mujib, A. (2015). Implementasi Psikospiritual Dalam Pendidikan Islam . MADANIA Vol. 19, No. 2, Desember , 195-210.

Mulawarman, A. D. (2007). Menggagas Neraca Syari’ah Berbasis Maal: Kontekstualisasi ’’Kekayaan Altruistik Islami. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Indonesia Vol.4, No. 2 Desember,, 169-192.

Nurdin, A. (2014). Akar Komunikasi Dalam Al-Qur’an (Studi Tematik Dimensi Komunikasi Dalam Al-Qur’an). Jurnal Kajian Komunikasi, Volume 2, 1, Juni, 12-26.

Omeri, O. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan . Manajer Pendidikan, Volume 9, Nomor 3, Juli , 464-468.

Rahmawati, S. (2019). Peran Iklim Sekolah Islami TerhadapAltruisme pada SMAIT Nurul Fikri Depok Jawa Barat. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam Vol. 14, No. 1, Februari, 71-96.

Rakhmawati, Y. (2019). Studi Media Filantropi Online: Pergeseran AltruismeTradisional-Karitas menuju Filantropi Integratif. Komunika Vol 13 No 2.

Rasimin. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Multikultural Untuk Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa PGMI di IAIN Salatiga). Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan Vol. 11, No.1, Juni, 141-162.

Ricard, M. (1976). Altruism: The Power of Compassion to Change Yourself and The World. New York: Little Brown Company.

Ristekdikti. (2016). kelembagaan.ristekdikti.go.id. Dipetik January 26, 2020, dari https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpcontent/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf

Rizqillah, A. H., Khamidun, & Nurussa’adah. (2013). Metode Bercerita Sebagai Model Penanaman Pendidikan Agama Islam Untuk Anak Usia Prasekolah Pada Area Agama Taman Kanak- Kanak Di Desa Bogares Kidul Kecamatan Pangkah Kabupaten Tegal. BELIA 2 (1), 17-22.

Rosmiati, A. (2014). Teknik Stimulasi dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Lirik Lagu Dolanan. Resital Vol 15 no.1 Juni, 71-82.

Sa’adah, F. M., & Rahman, I. K. (2015). Konsep Bimbingan Dan Konseling Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Dengan Pendekatan Islam Untuk Meningkatkan Sikap Altruisme Siswa. Jurnal Hisbah, Vol. 12, No. 2 Desember, 49-59.

Sani, R. A., & Kadri, M. (2016). Pendidikan Karakter: Mengembangkan Karakter Anak Yang Islami . Jakarta : Bumi Aksara.

Saputra, M. A. (2014). Internalization of Religious Values to Early Children at Palopo City. Jurnal “Al-Qalam” Volume 20 Nomor 2 , 197-210.

Scott, N., & Seglow, J. (2007). Altruism . Berkshire : Open University Press .

Setiawati, F. A. (2006). Pendidikan Moral Dan Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini: Bukan Sekedar Rutinitas. Paradigma, No. 02 Th. I, Juli, 41-48.

Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan Vol. 11, No.1, Juni, 97-118.

Sit, M. (2015). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini . Medan: Perdana Publishing .

Suriani, J. (2017). Komunikasi Dakwah Di Era Cyber. Jurnal An-Nida Jurnal Pemikiran Islam Vol 41 No 2 Desember, 252-265.

Suyadi. (2018). Integration of Anti-Corruption Education (PAK) In Islamic Religious Education (PAI) With Neuroscience Approach (Multi-Case Study in Brain Friendly PAUD: I Sleman Kindergarten Yogyakarta) . Inferensi: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan Vol. 12, No.2, Desember, 307-330.

Suyantiningsih, Munawaroh, I., & Rahmadona, S. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Terintegrasi Nilai Karakter. Jurnal Kependidikan, Volume 46 Nomor 1 Mei, 1-13.

Suyanto, S. (2012). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 1, Edisi 1 Juni, 1-10.

Utari, U., Degeng, I. N., & Akbar, S. (2016). Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS Vol.1 No.1 April , 39-44.

Uyun, Q. (2015). Zakat, Infaq, Shadaqah, Dan Wakaf Sebagai Konfigurasi Filantropi Islam . Islamuna Volume 2 Nomor 2 Desember , 218-234.

Villegas, R. (2016). The History of Altruism. USA: Robert Villegas.

Wiyono, H. (2012). Pendidikan Karakter Dalam Bingkai Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmiah CIVIS, Volume II, No 2, Juli.

Yanti, F. (2016). Komunikasi Dakwah dalam Kesenian Nasyid . Al Misbah Volume 12 Nomor 2 Juli-Desember , 211-231.

Yunico, A., Lukmawati, & Botty, M. (2016). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Altruistik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Jurusan DIII Perbankan Syariah Angkatan 2013 Uin Raden Fatah Palembang . Psikis- Jurnal Psikologi Islami Vol 2 No 2, 181-194.

Zuchdi, D., Prasetya, Z. K., & Masruri, M. S. (2009). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Dalam Pembelajaran Bidang Studi Di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, Mei 2010, Th. XXIX, Edisi Khusus Dies Natalis UNY, 1-12.




DOI: https://doi.org/10.18326/infsl3.v14i1.25-48

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


                                                                     

Creative Commons License

INFERENSI by http://inferensi.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INFERENSI IAIN SALATIGA p-ISSN: 1978-7332, e-ISSN:2502-1427

Indexed by: